انجام هر گونه برنامه ترویجی و از جمله ارائه آموزشهای کارآفرینی میتواند منجر به منظور استفاده از الگوی یاد شده در ارزیابی تـأثیر آمـوزش بـر بـروز رفتارهـای کارآفرینانه قبل از شروع برنامه آموزشی وضعیت هر فراگیر بر حسب متغیرهای یادشده تعیین شده و ثبت میشود. حداقل شش ماه و حداکثر یک سال پس از شرکت در دوره، مجدداً از افراد خواسته میشود وضعیت فعلی خود را از میان همان پنج وضعیت مـشخص کنند. میزان تفاوت در بین این دو پاسخ به عنوان شاخص ارزیابی رفتار کارآفرینانـه در نظر گرفته میشود. محدوده زمانی یاد شده اگرچه یکی از محدودیتهـای تحقیـق بـه شمار میآید اما برای بررسی رفتارهای سطح کلان ذکر شده کفایت میکند.
با توجه به این که در سطح جامعه به طور طبیعی، احتمال بروز رفتارهای کارآفرینانه وجود دارد، همزمان با بررسی نمونه، نسبت به بررسی و مطالعه گروهی تحـت عنـوان گروه کنترل اقدام کرده کـه شـامل گروهـی از متقاضـیان اسـت کـه بـا توجـه بـه محدودیتهای مختلف در دوره های آموزشی شرکت داده نشدهاند. ایـن گـروه نیـز در هنگام ثبت نام وضعیت کسب و کار خود را مشخص کرده و پس از شش ماه تـا یـک سال پس از جمع آوری اطلاعات، با بهره گرفتن از آزمون نشانه نـسبت بـه تجزیـه و تحلیـل داده ها اقدام میشود. چنانچه تفاوت معناداری بـین اخـتلاف مجمـوع میـزان تغییـرات وضعیت کسب و کار گروه نمونه با همین اختلاف در گروه کنترل وجود داشـته باشـد به معنای تأثیر دوره بر بروز رفتارهای کارآفرینانه است.
پژوهشی در رابطه با تاثیر آموزش کارآفرینی در رفتار کارآفرینانه دانشجویان صورت گرفته است که بیان نتیجه این پژوهش خالی از لطف نیست. پژوهش حاضر با هدف کلی بررسی تأثیر آموزشهای کارآفرینی بر رفتـار کارآفرینانـه دانشـجویان رشـته مهندسـی صنایع دانشگاه پیام نور کرمانشاه با کاربرد تئوری رفتار برنامهریزی شده Ajzen انجام پذیرفت به منظـور آزمـون پنج فرضیه اصلی پژوهش به روش مدلسازی معادله ساختاری و تحلیل واریانس چند متغیره از افـراد دو گـروه که در دوره های آموزش کارآفرینی شرکت کرده (۶۰ نفر) بودند و آنهـایی که در این دوره شرکت نکرده ، ۶۰نفر بودند، استفاده شد.
در توضیح رابطه مثبت بین نیت کارآفرینانه دانشجویان و نگرش نسبت به کـارآفرینی بایـد اذعان داشت که افرادی که رفتار کارآفرینانه را مطلوب دریافت میکنند و نگرش مثبتی به آن دارند افرادی هستند، که توانایی دریافت و ادراک فرصتها را خواهند داشت و افرادی که توانایی تشخیص فرصـتها را داشـته باشـند در جایی که دیگران قادر به این کار نیستند، بدون شک از قابلیتهای شناسایی فرصتهای خودشـان آگـاه میشـوند، بنابرین آن را به همان صورت مطلوب دریافت خواهند کرد هنگامی که آن ها کارآفرینی را به عنوان امری شدنی و امکان پذیر درک کنند، احتمال بیشتری وجود دارد که نیات کارآفرینانه پایدارتری به وجود آید (Drnovsek و Erikson، ۲۰۰۵).
در روانشناسی اجتماعی و تئوریهای شناختی نیز ادراکـات متعـددی از نقـش برخـی عقایـد و نگرشها در پدیده خلق یک کار جدید ارائه شده است (etal Barbosa ، ۲۰۰۶) (که مؤید تأثیر نقـش نگـرش بـر نیت به شروع یک کسب و کار کارآفرینانه است) این یافته نتایج پژوهشهای (لینان و همکاران,.al et Linan ( 2005 دیگـرو و فـایول ، ( ۲۰۰۵, Fayolle and Degeorge (لینـان ، (۲۰۰۵, Linan ، در خصوص تفسیر رابطه مثبت بین هنجارهای ذهنی و نیت کارآفرینانه دانشجویانMoriano etal., 2006, 2007 a, b) را تأیید میکند. در خصوص تفسیر رابطه مثبت بین هنجارهای ذهنی و نیت کارآفرینانه دانشجویان شایان ذکـر اسـت کـه هـر اندازه هنجارهای ذهنی؛ یعنی مجموعه باورها و ارزشهای شخصی فرد، که متأثر از هنجارهای جامعه است، مطابق و همسو با فعالیتهای کارآفرینی باشد، فرد قصد و نیت بیشتری برای شروع یک کسب و کـار کارآفرینانـه خواهـد داشت چرا که هنجارهای جامعه بر درک افراد از نیات کارآفرینانه خـود تـأثیر بسـزایی دارنـد (Drnovsek و Erikson، ۲۰۰۵). هنجارهای جامعه در قالب فرهنگ جامعـه جـای مـیگیـرد فرهنـگ حـاکم بـر جامعـه نیـز بر کارآفرینی تأثیر میگذارد در صورتی که هنجارهای جامعه با فعالیتهای کارآفرینانه همسو باشـد، محـیط شـامل فرهنگ اجتماعی، حامی کارآفرینی میشود و بنابرین، فرد قصد و نیت قویتری برای آغاز یک فعالیت کارآفرینانـه خواهد داشت در تحقیقات دیگر نیز بر وجود این رابطه تأکید شده است. Moriano; 2006., al et Moriano(. et al., 2007a; Linan et al., 2005; Degeorge and Fayolle, 2005).