زمین ساخت ورقه ای
هدف کلی – آشنایی با نظریه ی زمین ساخت ورقه ای و اثر آن بر پدیدههای زمین شناختی
جدول ۲-۳ اهداف جزئی فصل سوم کتاب علوم تجربی سال سوم راهنمایی
لیست اهداف جزئی در برنامه قصد شده
حیطه و نوع اهداف
الف ) دانستنی ها و مهارت ها
۱- برخی از دلایلی را که وگنر برای جابه جایی قاره ها ذکر کردهاست، نام ببرد.
دانش
۲- شکل و ویژگی های سنگ کره زمین را بر اساس نظریه ی زمین ساخت ورقه ای توضیح دهد.
دانش
۳- انواع حرکت های سنگ کره را شرح دهد.
دانش
۴- علت حرکت ورقه های سنگ کره ا به کمک یک آزمایش شرح دهد.
درک و فهم
۵- پدیدههای حاصل از حرکات ورقه های سنگ کره را به طور کامل شرح دهد.
درک و فهم
۶- در مورد مناطق زلزله خیز کشور ما تفسیری ارائه دهد.
درک وفهم (تفسیر)
۷- مناطق فعال زمین را در در ارتباط با یکدیگر تفسیر کند.
درک(تفسیر)
نگرش
۸- به اهمیت نظریه ی زمین ساخت ورقه ای به عنوان زیربنای تفکرعلمی پی ببرد.
ارزش گذاری
……………………………………………………………………………………………………………………………
فراتر از زمین
هدف کلی-آشنایی دانش آموزان با اجزای تشکیل دهنده ی منظومه ی شمسی و اجرام آسمانی و
ویژگی های هر یک از اجزا
جدول ۲-۴ اهداف جزئی فصل چهارم کتاب علوم تجربی سال سوم راهنمایی
لیست اهداف جزئی در برنامه قصد شده
حیطه و نوع اهداف
الف ) دانستنی ها و مهارت ها
۱- سیاره های منظومه ی شمسی را نام ببرد و آن ها را با توجه به ترکیبشان به دو گروه تقسیم کند.
دانش
۲- اجزای کوچک تر منظومه ی شمسی ( دنباله دارها و شهاب سنگ ها ) را معرفی کند.
روانی-حرکتی: تقلید و پاسخ دادن
۳- ویژگی های خورشید را بداند.
دانش-درک وفهم
۴- ویژگی های ستارگان را توضیح دهد.
دانش-روانی حرکتی
۵- بعضی از صورت های فلکی را شناسایی کند.
دانش
۶-درموردمنظومه شمسی واجزای آن اطلاعات جمع آوری کند.
دانش و روانی حرکتی ( مشاهده و تقلید )
۷- برخی وسایل نجومی مانند تلسکوپ و زاویه یاب را بسازد.
دانش و روانی حرکتی ( مشاهده و تقلید )
۸- در یک فعالیت گروهی ، فاصله ی جسم دوردستی را اندازه گیری کند.
کاربرد و تجزیه و ترکیب
نگرش
۱- به دانش اختر شناسی علاقه نشان دهد و در این زمینه مطالعات بیشتری داشته باشد.
(ارزش گذاری)
کار ، انرژی و توان
هدف کلی- آشنا کردن دانش آموزان با مفاهیم کار، انرژی و توان است. آن ها هم چنین با مفهوم ماشین، انواع ماشین ها و کاربرد آن ها در زندگی آشنا خواهند شد .
جدول ۲-۵ اهداف جزئی فصل پنجم کتاب علوم تجربی سال سوم راهنمایی
لیست اهداف جزئی در برنامه قصد شده
حیطه و نوع اهداف
الف)دانستنی ها و مهارت ها
۱- با مطالعه کتاب و شرکت در بحث گروهی به تفاوت واژه ی کار در فیزیک و گفت و گو های روزانه پی ببرد.
دانش
۲- مفهوم کار و واحد آن را توضیح دهد و با انجام دادن فعالیت ها یی، مقدار کار را محاسبه کند.
دانش- درک و کاربرد
۳- با ذکر مثال هایی ارتباط انرژی . کار را توضیح دهد.
دانش
۴- با مطالعه ی متن کتاب با مفهوم توان آشنا شود و با انجام دادن چند فعالیت گروهی، مقدار توان را محاسبه کند.
دانش- درک و کاربرد
۵- درباره ی میزان مصرف انرژی در وسیله های برقی به جمع آوری اطلاعات بپردازد.
دانش-روان حرکتی: مشاهده و تقلید
۶- با انجام دادن فعالیت هایی، به نقش ماشین ها در آسان کردن کارها پی ببرد.
درک
۷- مزیت مکانیکی و بازده را در ماشین ها توضیح دهد و معادله ی آن ها را در مثالهایی به کار ببرد.
دانش، درک – کاربرد
۸- با انجام دادن فعالیت هایی با انواع ماشین های ساده مثل اهرم ، قرقره، چرخ و محور و سطح شیب دار آشنا شود.
دانش وعاطفی مشاهده و تقلید
ب) نگرش
۱- به انجام دادن آزمایش ها و مشارکت در بحث های گروهی علاقه نشان دهد.
عاطفی دریافت کردن- توجه – پاسخ دادن
۲- به یافتن پرسش هایی که پاسخ دادن به آن ها به فکر کردن نیاز دارد، علاقه نشان دهد.
عاطفی:دریافت کردن- توجه – پاسخ دادن
۳- در تفهیم مطالب به دیگران تلاش کند.
عاطفی:دریافت کردن- توجه – پاسخ دادن
ضوابط کار گروهی ( رعایت نوبت، اجازه ی صحبت دادن به دیگران، احساس مسئولیت در برابر اعضای گروه و …) را رعایت کند.
عاطفی:دریافت کردن- توجه – پاسخ دادن
فشار
هدف کلی – آشنا کردن دانش آموزان با مفهوم فشار، فشار اجسام جامد، فشار مایعات، فشار هواست .
جدول ۲-۶-اهداف جزئی فصل ششم کتاب علوم تجربی سال سوم راهنمایی
لیست اهداف جزئی در برنامه قصد شده
حیطه و نوع اهداف
الف )دانستنی ها و مهارت ها
۱- با انجام دادن فعالیت هایی به مفهوم فشار پی ببرد.
دانش و درک فهم -روان حرکتی: مشاهده و تقلید
۲- با ذکر مثال هایی مفهوم فشار را توضیح دهید.
عاطفی :دریافت کردن- توجه – پاسخ دادن
۳- معادله ی فشار را در مثال هایی با به کاربردن واحدهای درست به کار برد.
کاربرد
۴- با انجام دادن آزمایش ، پی ببرد که فشار مایعات را تفسیر کند.
درک(تفسیر).
۵- با انجام دادن چند آزمایش ، پدیدههای مربوط به فشار مایعات را تفسیر کند .
درک(تفسیر)
۶- با انجام دادن چند آزمایش پی ببرد که گازها فشار دارند.
دانش و درک فهم -روان حرکتی: مشاهده و تقلید
۷- بتواند پدیدههای مربوط به فشار هوا را تفسیر کند.
درک(تفسیر)
ب) نگرش ها
۱- به انجام دادن آزمایش ها و مشارکت در بحث های گروهی علاقه نشان دهد.
عاطفی:دریافت کردن- توجه – پاسخ دادن
۲- ضوابط کار گروهی را رعایت کند .
عاطفی :دریافت کردن- توجه – پاسخ دادن.
بار الکتریکی
هدف کلی- آشنا کردن دانش آموزان با مفهوم بار الکتریکی، الکتریسیته ی مالشی، القای بارالکتریکی، اثر بارها بر یکدیگر و الکتروسکوپ است.
جدول ۲-۷- اهداف جزئی فصل هفتم کتاب علوم تجربی سال سوم راهنمایی
لیست اهداف جزئی در برنامه قصد شده
حیطه و نوع اهداف
الف دانستنی ها و مهارت ها
۱- از طریق مشاهده پی ببرد که با مالش دادن اجسام، می توان در آن ها بار الکتریکی ایجاد کرد.
توجه – درک
۲- با انجام دادن آزمایش پی ببرد که دو نوع بار الکتریکی وجود دارد و اجسام باردار بر یکدیگر نیرو وارد میکنند.
توجه وپاسخ دادن ودرک