پایایی عبارت است از اینکه: اگر یک وسیله اندازه گیری که برای سنجش متغیر وصفتی ساخته شده در شرایط مشابه در زمان یا مکان دیگر مورد استفاده قرار گیرد، نتایج مشابهی از آن حاصل شود ( شریعتمداری، ص۱۶۵،۱۳۸۸)برای بررسی پایایی پرسشنامه از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد. قابل ذکر است که ضریب آلفای کمتر از ۶۰ درصد معمولا ضعیف، دامنه ۷۰ درصد قابل قبول و دامنه بیش از ۸۰ درصد خوب تلقی میگردد و هر چه ضریب به عدد یک نزدیکتر باشد، بهتر است(سکاران،۱۳۸۶، ص ۳۸۵)در این پژوهش برای اطمینان از پایایی پرسشنامه ها، به اجرای آزمایشی پرسشنامه در نمونه ای با حجم ۳۰ نفر پرداخته و پایایی آن ها از طریق محاسبه آلفای کرونباخ (جدول ۲-۳) برآورد گردید. ضریب آلفا برایپرسشنامه حاکی از آن است که پرسشنامه از پایایی استاندارد و مناسبی برخوردارمی باشد.پایایی پرسشنامه این تحقیق هم برای متغیر های تحقیق و هم کل پرسشنامه در جدول شماره ۲-۳و جدول شماره ۳-۳ نشان داده شده است. با توجه به این که مقادیر مذکور از حداقل قابل قبول( ۷/۰ )بیشتر است، پایایی مورد قبول واقع میگردد.
.جدول۲-۳: آلفایکرونباخ برای شاخص های تحقیق
متغییر ها
آلفای کرونباخ
موانع مالی
۰٫۷۶۰
موانع امکاناتی
۰٫۸۱۵
موانع شغلی
۰٫۷۳۰
موانع علمی
۰٫۷۳۰
موانع فردی
۰٫۷۶۰
موانع مدیریتی- سازمانی
۰٫۷۸۵
جدول۳-۳: آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه موانع پژوهش
پرسشنامه
آلفای کرونباخ
موانع پژوهش
۰٫۷۳۰
۷-۳روش تجزیه وتحلیل داده ها
برای تجزیه وتحلیل اطلاعات از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شده است .
برای توصیف داده ها از جداول توزیع فراوانی، نمودار خطی میانگینها، شاخص های مرکزی نظیر میانگین، انحراف استاندارد و چولگی و کشیدگی استفاده شده است. آنگاه برای تحلیل آماری فرضیه های پژوهش از آزمون های مناسب آمار استنباطی از جمله آزمون t بر ای تک متغیره ، آزمون t گروههای مستقل و تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شد.
نمودار۱-۳: آزمونهای توصیفی و استنباطی بکارگرفته در این پژوهش
فصل چهارم
تجزیه وتحلیل دادها
مقدمه
در این فصل به توصیف و تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته می شود. داده های پژوهش حاضر، شامل نمرات به دست آمده از پرسشنامه سنجش”آسیبشناسی موانع پژوهش از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان (پردیسهاو مراکز آموزش عالی شهر تهران)” است.با بهره گرفتن از نرمافزار SPSS برای توصیف داده ها از جداول توزیع فراوانی، نمودار خطی میانگینها، شاخص های مرکزی نظیر میانگین، انحراف استاندارد و چولگی و کشیدگی استفاده شده است. آنگاه برای تحلیل آماری فرضیه های پژوهش از آزمونهای مناسب آمار استنباطی از جمله آزمون t برای تکمتغیره، آزمون t گروه های مستقل و تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شد.
لذا به طور کلی این فصل شامل چهار بخش جداگانه میباشد:
-
- ویژگیهای جمعیت شناختی (دموگرافیک) گروه نمونه
-
- شاخص های توصیفی پژوهش
-
- تحلیل استنباطی داده ها
- یافته های جانبی پژوهش
۱-۴ ویژگیهای جمعیتشناختی
شرکت کنندگان در این پژوهش ۱۱۷ نفر از استادان شاغل پردیسها و مراکز آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان شهرتهران میباشند که جدول زیر توزیع فراوانی ویژگیهای جمعیت شناختی شرکت کنندگان را نشان میدهد.
۱-۱-۴ویژگیهای جمعیتشناختی به تفکیک جنسیت
همانطورکه در جدول ۱-۴ و نمودار ۱-۴ مشاهده می شود از کل جمعیت ۱۱۷ نفری مورد مطالعه، تعداد ۴۴ نفر (۳۸%)زن و تعداد ۷۱ نفر (۶۱%) مرد بوده اند.
جدول ۱-۴ نمونه آماری به تفکیک جنسیت
جنسیت
فراوانی
درصد
زن
۴۴
۳۷٫۶
مرد
۷۱
۶۰٫۷
بدون پاسخ
۲
۱٫۷
جمع
۱۱۷
۱۰۰
نمودار ۱-۴ توزیع نمونه آماری به تفکیک جنسیت
۲-۱-۴ ویژگیهای جمعیتشناختی به تفکیک تحصیلات
همانطورکه در جدول ۲-۴ و نمودار ۲-۴ مشاهده می شود، از نمونه مورد مطالعه بیشترین تعداد از نظر تحصیلات، ۵۳ نفر (۴۵%) دارای مدرک کارشناسی ارشد و کمترین تعداد ۲۳ نفر (۲۰%) دانشجوی مقطع دکترا بوده اند.
جدول۲-۴ توزیع فراوانی و درصد نمونه آماری به تفکیک تحصیلات
تحصیلات
فراوانی
درصد
کارشناسی ارشد
۵۳
۴۵٫۳
دانشجوی دکترا
۲۳
۱۹٫۷
دکترا
۳۷
۳۱٫۶
بدون پاسخ
۴
۳٫۴
جمع
۱۱۷
۱۰۰
نمودار ۲-۴ توزیع فراوانی و درصد نمونه آماری به تفکیک تحصیلات
۳-۱-۴ ویژگیهای جمعیتشناختی به تفکیک گروه آموزشی
همانطورکه در جدول ۳-۴ و نمودار ۳-۴ مشاهده می شود، از نمونه مورد مطالعه بیشترین تعداد از نظر گروه آموزشی، ۳۷ نفر (۳۲%) از گروه آموزشی علوم تربیتی و کمترین تعداد ۴ نفر (۳٫۴%) از گروههای تاریخ و عربی بوده اند.
جدول۳-۴ توزیع فراوانی و درصد نمونه آماری به تفکیک گروه آموزشی
تحصیلات
فراوانی
درصد
تربیت بدنی
۶
۵٫۱
علوم تربیتی
۳۷
۳۱٫۶
معارف
۱۱
۹٫۴
علوم پایه
۲۷
۲۳٫۱
زبان
۶
۵٫۱
فارسی
۷
۶
هنر
۵
۴٫۳
تاریخ
۴
۳٫۴
اجتماعی
۷
۶
عربی
۴
۳٫۴
بدون پاسخ
۳
۲٫۶
جمع
۱۱۷
۱۰۰
نمودار ۳-۴ توزیع فراوانی و درصد نمونه آماری به تفکیک گروه آموزشی
۴-۱-۴ ویژگیهای جمعیتشناختی به تفکیک پردیس یا مرکز محل خدمت
همانطورکه در جدول ۴-۴ و نمودار ۴-۴ مشاهده می شود، از نمونه مورد مطالعه بیشترین تعداد از نظر پردیس محل خدمت، ۳۵ نفر (۳۰%) بینشاغل در مرکز آموزش عالی شهید شرافت و کمترین تعداد ۱۱ نفر (۹٫۴%) شاغل در پردیس شهید چمران بوده اند.
جدول ۴-۴ توزیع فراوانی و درصد نمونه آماری به تفکیک پردیس محل خدمت
پردیس
فراوانی
درصد
نسیبه
۲۰
۱۷٫۱
شهید باهنر
۱۳
۱۱٫۱
شهید شرافت
۳۵
۲۹٫۹
شهید چمران
۱۱
۹٫۴
شهدای مکه
۱۲
۱۰٫۳
شهید بهشتی
۱۹
۱۶٫۲
بدون پاسخ
۷
۶
نمودار ۴-۴ توزیع نمونه آماری به تفکیک پردیس /مرکز محل خدمت
-
- .Seilr.&.pearson. ↑
-
- .Kant ↑
-
- .FrancisBacon ↑
-
- .New Atlantis ↑
-
- .Palencia ↑
-
- .Naples ↑