تحلیل و نمره گذاری:
آیا برای آزمودنی زمان با سرعت یا به کندی می گذرد؟استفاده مطلوب از زمان یک هنر واقعی است.افراد با پاسخ دادن به سئوالات و نوشتن آن در پاسخنامه ما میتوانیم از روی پاسخنامه آن را مورد بررسی قرار دهیم.در هر سئوال هر کدام از گزینه ها به تناسب سئوال دارای امتیازات ۵ و ۳ و ۱ میباشد.بعد از نمره بندی، امتیازات را جمع می زنیم.امتیازات آزمودنی بین ۳۰ – ۱۴۰ میباشد و این نشانۀ این است که آیا زمان در کنترل آزمودنی است یا آزمودنی بردۀ زمان میباشد.
– در تحلیل کلی می بینیم که اگر فرد امتیازاتش ۵۰ – ۳۰ باشد کنترل زمان وی به این صورت میباشد:
وی از جمله بردگان زمان میباشد.زمان موجب نگرانی او می شود و شاید حتی تمام افکار آزمودنی را به خودش مشغول کردهاست.متأسفانه این افراد همیشه به دنبال «پیدا کردن وقت» برای نظم بخشیدن به زندگی خود هستند.
– گروه دوم افرادی هستند که امتیازشان بین ۷۰ – ۵۱ میباشد.این ها نگرانی زیادی دربارۀ زمان دارند و نمی دانند چگونه از آن استفاده کنند و آن ها افرادی هستند که در کار شتاب دارند و اکثراً دچار اشتباهات احمقانه میشوند و همچنین وقت بیشتری برای اشتباهات خود صرف میکنند و آن ها نیازمند شکیبایی هستند.
– گروه سوم افرادی میباشند که امتیاز آن ها بین ۹۵ – ۷۱ میباشد.امتیاز آن ها متوسط میباشد.آن ها زیاد سخت نمی گیرند و فرد عجولی نیستند و اغلب وظایف خود را با موفقیت انجام میدهند.هرچند که بهره وری بالایی ندارند اما این امر هم خیال او را نمی آزارد.
– گروه چهارم افرادی هستند که امتیازشان ۱۲۰ – ۹۶ میباشد مطمئناً این افراد می دانند که چگونه از وقت خودشان استفاده کنند.آن ها ذهن سازمان یافته ای دارند و آن ها می دانند که استفاده صحیح از زمان چه مزایایی برای آن ها دارد.
– گروه پنجم افرادی میباشند که امتیاز آن ها بیش از ۱۲۰ میباشد.این افراد افرادی هستند که زمان کاملاً مطیع ارادۀ آن ها است.متأسفانه وسواس آن ها درباره وقت و اهمیتی که به این موضوع میدهند از آن ها یک برده میسازد و آن ها دچار اضطراب میشوند.در حقیقت این است که آن ها به جای کنترل زمان،با تیک تاک لحظه ها،مسابقه گذاشته اند.
۲- آزمون رضایت شغلی:
مقدمه:
صد سال پیش مردم دربارۀ کار آیندۀ خود حرفی برای گفتن نداشتند.اکثر آن ها فاقد تحصیلات بودند و بیسوادی چنان شایع بود که تنها مشاغل دستی یا کارهای غیر تخصصی در دسترس آنان قرار گرفت.عوامل جغرافیایی نیز در این امر دخیل بود.برای مثال اگر در روستا زندگی میکردند به کارهای کشاورزی می پرداختند ، اگر نزدیک دریا زندگی میکردند احتمالاً در ارتباط با ماهی و ماهیگیری فعالیت میکردند و اگر در شهر زندگی میکردند پس ماندۀ کارهای صنعتی را در دست می گرفتند.اما این تصور در قرن بیستم دگرگون شده است.اکنون با در نظر گرفتن امکان جابجایی بیشتر و فرصت های تحصیلی برای همه ، درصد بیشتری از مردم درباره نحوه زندگی و چگونگی کسب نان روزانۀ خود حق انتخاب دارند.
اما روانشناسان از مدت ها پیش به این نکته توجه داشته اند که افراد نه تنها از نظر هوشی متفاوت هستند بلکه هر یک استعداد و شایستگی گوناگون برای مشاغل مختلف دارد.با در نظر گرفتن این امر ، آزمون هایی طراح گردیده تا افراد با بهره گرفتن از آن ها شغل مناسب خود را بیابند.البته استفاده از چنین آزمون هایی،محدودیت هایی نیز دارد و باید تحت نظر متخصصان آزموده انجام گیرد و به همین دلیل برای خودآزمایی مناسب نیستند.لیکن درتعیین تناسب شغل با خصوصیات افراد ، عوامل دیگری غیر از شایستگی و قابلیت وجود دارند.
این پرسشنامه دارای ۳۰ سئوال سه گزینه ای میباشد (الف – ب – ج) و افراد باید پاسخ گزینه ها را در پاسخنامه علامت بزنند.
تحلیل و نمره گذاری:
هر سئوال به تناسب گزینه ها دارای امتیازات میباشد ۵ – ۳ – ۱ .بعد از نمره گذاری ، امتیازات را با هم جمع میکنیم.امتیاز آزمودنی ها باید در دامنه وسیعی بین ۳۰ تا ۱۹۵ باشد.به عنوان یک قاعده کلی ، هرچه امتیاز وی بالاتر باشد از کار خود رضایت بیشتری خواهد داشت.
– گروه اول ۵۰ – ۳۰ : رضایت شغلی بسیار پایین را نشان میدهد.این نشان دهندۀ این است که افرادی که در این گروه قرار دارند از شغل خویش راضی نیستند و این افراد باید به دنبال لذتبخشی در جایی دیگر باشند.
– گروه دوم ۸۴ – ۵۱ : رضایت شغلی پایین میرسد.به نظر نمی رسد آزمودنی از شغل کنونی خود خشنود باشند.شاید علتش این است که این شغل مناسب وی نیست.در شغلش دلخوشی ندارد.شاید چنان ارزشی برای آزادی خود قائل است که از تقاضاهایی که اکثر مشاغل بر دوش او میگذارند فزجر میباشد.
– گروه سوم ۱۴۴ – ۸۵ (رضایت شغلی متوسط) : امتیاز در این محدوده درست در حد وسط قرار دارد.آزمودنی مانند اکثر افراد احتمالاً کاری پیدا کرده که با خلق و خوی وی سازگار است.هرچند می توان گفت احساس میکند به اندازه کافی حقوق نمی گیرد و شاید در شغلی دیگر ، اوضاع و احوال بهتری داشته باشد.
– گروه چهارم : ۱۷۵ – ۱۴۵ (رضایت شغلی بالا) : کار برای آزمودنی بسیار مهم است و او نیز خود را غرق در کار میکند و از آن هم لذت میبرد و این نشان دهندۀ این است که آزمودنی در مشاغل دیگر هم موفق خواهد بود.
– بیش از ۱۷۵ (رضایت شغلی غیر طبیعی) : این امتیاز موجب نگرانی است و چنین می کند که کار ، همه جوانب زندگی آزمودنی را تحت کنترل خودش در آورده است.
روش آماری:
چون نوع داده پیوسته است مقیاس اندازه گیری داده ها ، فاصله ای و داده ها از لحاظ تعداد گروه ، یک گروه است و از لحاظ تعداد متغیر،دو متغیری هستند.از ضریب همبستگی پیرسون استفاده می شود و همچنین از t استفاده شده.
فصل چهارم : « یافته ها و تجزیه و تحلیل داده ها »
مقدمه
در این فصل در مورد یافته ها و تجزیه و تحلیل داده هاست.همان طور که پیش از این عنوان شد فرضیات این پژوهش عبارت است از:
۱- بین رضایت شغلی و استفاده بهینه از زمان رابطه معنی داری وجود دارد یا نه؟
۲- رضایت شغلی کارمندان مرد بیشتر از کارمندان زن است یا نه؟
۳- استفاده بهینه از زمان در مردان بیشتر از زنان است یا نه؟
داده هایی که پس از اجرای پرسشنامه های استفاده بهینه از وقت و رضایت شغلی به دست آمده بود جمع آوری ، کد گذاری و وارد رایانه شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
اما نظر به اینکه یکی از اهداف هر پژوهش کشف اصول مبتنی بر روابط بین متغیرها و دستیابی به پاسخ های علی و قابل قبول از طریق آزمون فرضیه های پژوهش است بنابرین قبل از آنکه داده های تجربی مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گیرد ، لازم است داده ها توصیف شوند.
توصیف نتایج :
۱- در این بخش داده های به دست آمده با بهره گرفتن از جدول توزیع فراوانی و روش آماری (t) و همچنین از روش همبستگی پیرسون متغیرها مورد توصیف قرار گرفتند.
۲- تحلیل نتایج : در این بخش با بهره گرفتن از مدل های آماری هر یک از فرضیه های پژوهش را مورد آزمون قرار میدهیم.