جدول۴-۱۷:نتایج تحلیل واریانس تک متغیری پس آزمون تهاجم وتوهین
شاخص
های آماری
متغیر
مجموع مجذورات
درجه آزادی
میانگین مجذورات
F
سطح معناداری
توان آماری
پس آزمون تهاجم وتوهین
۴۱/۲۰۱
۱
۴۱/۲۰۱
۱۵/۷۲
P<0/0001
۱
نتایج جدول۴-۱۷نشان می دهدکه بین نمرات پس آزمون تهاجم وتوهین دو گروه تفاوت معنی داری وجوددارد (P<0/0001 )وفرضیه چهارم مبنی بر اثربخشی مشاوره گروهی مهارت حل مسئله بر کاهش میزان تهاجم وتوهین تأیید وفرضیه صفر ردمی شود.
فرضیه پنجم
آموزش مشاوره گروهی مهارت حل مسئله بر کاهش میزان لجاجت وکینه توزی افراد وابسته به مواد تأثیردارد.
جدول۴-۱۸: میانگین وانحراف معیار نمرات پیش آزمون وپس آزمون لجاجت وکینه توزی در دو گروه آزمایش وکنترل
نوع آزمون
گروه
میانگین
انحراف معیار
n
پیش آزمون
لجاجت وکینه توزی
آزمایش
کنترل
۵۳/۱۳
۹۳/۱۵
۴۶/۶
۵۹/۳
۱۵
۱۵
پس آزمون
لجاجت وکینه توزی
آزمایش
کنترل
۷۳/۴
۴۶/۱۳
۱۶ /۴
۷۷/۳
۱۵
۱۵
نتایج جدول۴-۱۸نشان میدهد که نمرات پیش آزمون وپس آزمون لجاجت وکینه توزی در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه کاهش یافته است.
جدول۴-۱۹:نتایج تحلیل واریانس تک متغیری پس آزمون لجاجت وکینه توزی
شاخص
های آماری
متغیر
مجموع مجذورات
درجه آزادی
میانگین مجذورات
F
سطح معناداری
توان آماری
پس آزمون لجاجت وکینه توزی
۴۵/۴۴۸
۱
۴۵/۴۴۸
۶۵/۵۵
P<0/0001
۱
نتایج جدول۴-۱۹نشان می دهدکه بین نمرات پس آزمون لجاجت وکینه توزی دو گروه تفاوت معنی داری وجوددارد (P<0/0001 )وفرضیه پنجم مبنی بر اثربخشی مشاوره گروهی مهارت حل مسئله بر کاهش میزان لجاجت وکینه توزی تأیید وفرضیه صفر ردمی شود.
جدول ۴-۲۰:نتایج آزمون باکس
متغیر
باکس M
F
درجه آزادی ۱
درجه آزادی ۲
سطح معناداری
ابعاد آزمون پرخاشگری
۹۱/۱۱
۷۵/۱
۶
۳۰/۵۶۸۰
۱۰۵/۰
همان طور که جدول ۴-۲۰نشان میدهد . نتایج این جدول نشان میدهد که پیش فرض تساوی کوواریانس ها باقی می ماند یعنی تفاوت بین کوواریانس ها معنی دار نیست(P=0/105).
جدول۴ -۲۱: خلاصه نتایج تحلیل واریانس چند متغیره،متغیر های مورد بررسی
شاخص
F
درجه آزادی
معناداری
مجذوراتا
توان آماری
اثر پیلایی
۹۱/۵۸
۳
۰۰۰۱/۰>P
۸۸%
۱
لامبدای ویلکز
۹۱/۵۸
۳
۰۰۰۱/۰>P
۸۸%
۱
هاتلینگ
۹۱/۵۸
۳
۰۰۰۱/۰>P
۸۸%
۱
بزرگترین ریشه ری
۹۱/۵۸
۳
۰۰۰۱/۰>P
۸۸%
۱
نتایج جدول۴ -۲۱نشان میدهد بین نمرات ابعاد پرخاشگری دردو گروه تفاوت معنی دار وجوددارد P<0/0001 وضریب اتا برابر با ۸۸%میباشد یابه عبارت دیگر ۸۸%از تفاوت ها
مربوط به اشتراگ گروهی است.
۵-۱-مقدمه:
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی آموزش مشاوره گروهی مهارت حل مسئله بر کاهش میزان پرخاشگری وعود افراد وابسته به مواد مرکز خود معرف در شهر شیراز میباشد .جامعه آماری پژوهش حاضر عبارت است از کلیه افراد وابسته به مواد مراجعه کننده به مرکز خود معرف در اداره بهزیستی شهر شیراز که از نیمه ارد یبهشت ماه تا نیمه تیر ماه ۱۳۸۸(۲ماهه) جهت سم زدایی مراجع نموده اند. نمونه آماری مورد بررسی عبارت است از ۳۰نفر از افراد وابسته به مواد که با استفاده ازنمونه گیری دسترس انتخاب شد ند بادوگروه آزمایش وگواه انتخاب گردید که با توجه به خصوصیات ۱۵نفری گروه آزمایش، تعداد۱۵نفر دیگردر گروه گواه بر اساس ۸ جنبه
که عبارتنداز:سن،جنس،تحصیلات،شغل،میزان مصرف مواد مخدر ،نوع مصرف،تعدادترکهای قبلی،علت مصرف مجدددرترک قبلی همتاسازی وانتخاب شدند.
ابزارهای پژوهش در پژوهش مصاحبه روان شناختی،آزمایشگاه تشخیص مورفین پرسشنامه پرخاشگری میباشند.جهت تجزیه وتحلیل اطلاعات از روش های آمار استنباطی:مربع خی ۲،تحلیل کوواریانس، تحلیل واریانس چند متغیری ،تحلیل واریانس تک متغیری، استفاده شده است.در این فصل نتایج مورد بحث قرار میگیرد.
۵-۲-بحث ونتیجه گیری:
درمورد فرضیه اول مبنی بر اینکه آموزش مشاوره گروهی مهارت حل مسئله بر کاهش میزان عود افراد وابسته به مواد تاثیر دارد .
همان طور که نتایج جدول ۴-۱۰نشان میدهد در گروه آزمایش ۱۴ نفر جواب آزمایش مورفینشان در مرحله پیش آزمون منفی بوده و۱نفر مثبت شده و در گروه کنترل ۸ نفر آزمایش مورفینشان منفی و۷نفر مثبت شده که بیانگر این است که اعمال متغیر مستقل مهارت حل مسئله بر میزان عود افراد وابسته به مواد مؤثر بوده وگروهی که آزمایش بودند وآموزش مهارت حل مسئله در خصوصشان اعمال شده از میزان عود کمتری در مقایسه با گروه کنترل که این آموزش را ندیده اند برخوردار بودند.لذا با توجه به تفاوت های مشاهده شده بین دوگروه از نظر متغیرهای نامبرده ،فرضیه اول پژوهش مورد تأیید قرار میگیرد.
این نتایج با یافته های تفنگچی (۱۳۸۰)، گورانی (۱۳۸۰)، دلاور(۱۳۸۳) ،
نریمانی (۱۳۸۵) ، کاستل وکراک (۲۰۰۰)، وایت وهانسیل (۲۰۰۲)، فری (۲۰۰۲) ، کاسس (۲۰۰۳) ، مارتون و همکاران (۲۰۰۳) ، روگاردکارسون (۲۰۰۳)، وایت و همکاران (۲۰۰۲) که اعتقاد دارند آموزش گروهی مهارت حل مسئله بر پیشگیری از عود در افراد وابسته به مواد مؤثر است همسوئی دارد.
همان گونه که در فصول گذشته عنوان شد مهارت حل مسئله به عنوان یک مهارت هم در سلامت افراد مؤثر است وهم در مورد ترک اعتیاد به مواد مخدر اهمیت دارد که عدم برخورداری از این مهارت حتی میتواند به عنوان سبب شناسی اعتیاد نیز در گروهی از افراد وابسته به مواد مطرح باشد بر اساس مشاهدات وتجربیات ۶ ساله نگارنده در گروه درمانیهای که با افراد وابسته به موادداشته اغلب آن ها عنوان میکنند که زمانی که با مشکلی مواجه می شدند توانایی انتخاب هیچ راه حل مناسبی جهت حل مشکلات خود را نداشتند وبرای فرار از مشکلات وفراموش کردن آن ها با پیشنهاد دوستان مصرف کننده شروع به مصرف مواد اعتیاد آور میکردند و مسئله دیگر اینکه اغلبشان بیان میکردند که در مقابل مشکلات خود سردرگم وحالت تهاجمی وپرخاشگری داشتند.