بهمنی و عسکری (۱۳۸۵ ؛ به نقل از فتحی اشتیانی و داستانی ، ۱۳۸۹) ضرایب آلفای کرونباخ ۸۵/۰ ، ۷۸/۰ ، ۷۹/۰ ، ۹۱/۰ ، ۸۵/۰ را به ترتیب ، برای نشانه های جسمانی ، اضطراب و بی خوابی ، اختلال کارکرد اجتماعی ، افسردگی و سلامت روان کلی در این پرسشنامه گزارش کردهاند. بردبار ، کاظمی و رنجبران (۱۳۸۹) نیز ضریب آلفای ۸۲/۰ را برای سلامت روان کلی در نمونه ای از معلمان گزارش کردهاند.
پرسشنامه سنجش جهت گیری های درونی و بیرونی مذهبی آلپورت
این پرسشنامه مشتمل بر ۲۱ پرسش چهار گزینه ای است که میزان جهت گیری مذهبی افراد را می سنجد: گزینه های کاملاً مخالفم و تقریباً مخالفم، گزینه های منفی و تقریباً موافقم و کاملاً موافقم گزینه های مثبت این پرسشنامه اند. در این مقیاس، گزینه عبارات ۱۲-۱ که جهت گیری مذهبی بیرونی را می سنجد از کاملاً مخالفم تا کاملاً موافق اند و در ۹ ماده ی بعدی یعنی شماره های ۲۱-۱۳ که جهت گیری مذهبی درونی را اندازه می گیرند، پاسخ بر عکس است. این مقیاس، بر مبنای نمره گذاری لیکرت میباشد. عبارت های بدون پاسخ نمره ۳ می گیرند.
- روایی و پایایی
جان بزرگی اعتبار این مقیاس را در یک گروه نمونه ۲۳۵ نفری از دانشجویان دانشگاه های تهران با اعتبار ۷۳/۰ بر اساس آلفای کرونباخ گزارش کردهاست (حجی پور، ۱۳۹۰) برای بررسی روایی در پژوهش شفیعی و همکاران (۱۳۹۱)، از تحلیل مؤلفه های اصلی با چرخش ابلیمین استفاده شد و ساختار ساده دو عاملی به دست آمد که میتوانست به ترتیب ۰۲/۱۴ و ۰۶/۲۸ از واریانس جهت گیری مذهبی را بیان کند. در بررسی پایایی مقیاس یاد شده، آلفای کرونباخ جهت گیری مذهبی بیرونی ۷۱/۰ ، و جهت گیری مذهبی درونی ۶۲/۰ به دست آمد.
آلپورت و رأس در سال ۱۹۵۰ این مقیاس را برای سنجش جهت گیری های درونی و بیرونی مذهب تهیه کردند. در مطالعات اولیه ای که بر این مبنا صورت گرفت، مشاهده شد که همبستگی جهت گیری بیرونی با درونی ۲۱/۰ است (عسکری، ۱۳۹۰،)(گراوند و همکاران، ۱۳۹۱).
پرسشنامه شخصیت NEO-FFI مک کری و کاستا
پرسشنامه شخصیتی “NEO-FFI” این پرسشنامه نوع ۶۰ جمله آزمون “NEO” است که در سال ۱۹۸۵ م توسط مک کری و کاستا ارائه شد و در سال ۱۹۹۳ مورد تجدید نظر قرار گرفت. و با نام ” NEO-PI-R ” ارائه شد که پنج عامل اصلی و شش ویژگی هر عامل را می سنجد . در این فرم شرکت کنندگان در هر عبارت نمره ای از ۰ تا ۴ را دریافت میکنند و هر ۱۲ سوال یکی از عوامل مقیاس را در بر میگیرد ، در پایان آزمون یا پاسخنامه آن نیز سه عبارت مربوط به پاسخگویی به همه سوالات و پاسخگویی صادقانه و درج پاسخ در محل صحیح قرار داده شده است که اگر پاسخ آن ها منفی باشد نباید پرسشنامه را نمره گذاری کرد (حق شناس ، ۱۳۸۸).
با اینکه اعتبار این فرم به اندازه آزمون اصلی نیست (بیشتر برای اهداف پژوهشی مناسب است) ولی ابعاد آن همبستگی خوبی (از ۵/۰ برای وجدانی بودن تا ۸۹/۰ برای روان رنجورخوییپ) با ابعاد آزمون اصلی نشان دادهاند( حق شناس ، ۱۳۸۸) و زیر مقیاس های آن نیز همسانی درونی خوبی را نشان دادهاند به طوری که مک کری و کاستا در سال ۱۹۹۲ میلادی ضرایب آلفای کرونباخ ۶۸/۰ برای موافق بودن تا ۸۶/۰ برای روان رنجورخویی را برای آن گزارش کردهاند (فتحی آشتیانی و داستانی ، ۱۳۸۹) .
این آزمون در ایران در سال های ۱۳۷۸ و ۱۳۸۲ توسط حق شناس اجرا و هنجاریابی شده است که ضرایب آلفای کرونباخ آن در مطالعه نمونه ۵۱۲ نفری ، به ترتیب برای روان رنجورخویی ، برون گرایی ، باز بودن به تجربه ، توافق و وجدانی بودن ۸۰/۰ ، ۶۰/۰ ، ۵۱/۰ ، ۵۴/۰ و ۶۷/۰ گزارش شده است (حق شناس ، ۱۳۸۸).
شیوه اجرا
جهت اجرای پژوهش حاضر ابتدا معرفی نامه ای از طرف دانشگاه برای آموزش وپرورش کل شهرستان کرمانشاه دریافت شد و با مراجعه به این سازمان آمار کلی معلمان زن مقطع ابتدایی ناحیه یک مشغول به کار، به دست آمد . سپس با روش های نمونه گیری صحیح ، نمونه مورد نظر از جامعه به دست آمد. و با تهیه پرسش نامه هایی که در قسمت ابزار پژوهش یاد شده و ارائه آن به نمونه مورد نظر، داده های مورد نظر جمع آوری شد و سپس با بهره گرفتن از روش های آماری و نرم افزار SPSS داده های مورد نظر تجزیه و تحلیل گردید و نتایج به دست آمده در قالب جداول ارائه شد.
روش ها و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها
برای بررسی فرضیهها در پژوهش حاضر داده های به دست آمده توسط نرم افزار SPSS از نظر آمار توصیفی و استنباطی مورد بررسی قرار گرفت و در قسمت آمار توصیفی از شاخص هایی مانند فراوانی، میانگین، و انحراف استاندارد داده ها در قالب جداول ارائه شد و در قسمت آمار استنباطی از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی جهت بررسی رابطه بین متغیرهای پژوهش استفاده شد.
-
- Locken hoff ↑
-
- Ironson ↑
-
- O’cleirigh ↑
-
- Deneve & Cooper ↑
-
- Leany & Androu ↑
-
- Argyle ↑
-
- Lu ↑
-
- NEO Five Facttor Inventory ↑
-
- General Health Queationaire ↑
-
- Pavlov ↑
-
- Allport ↑
-
- Schultz ↑
-
- Goldestain ↑
-
- Kaplan ↑
-
- Chahen ↑
-
- Sense of responsibility ↑
-
- Sense of self-confidence ↑
-
- The central purpose ↑
-
- Personal values ↑
-
- Individuality and Uniqueness ↑
-
- Ventis ↑
-
- Freud ↑
-
- Id ↑
-
- Ego ↑
-
- Super ego ↑
-
- Defense mechanisms ↑
-
- Altruism ↑
-
- Humor ↑
-
- Acsetisism ↑
-
- Sublimation ↑
-
- Horney ↑
-
- Adler ↑
-
- Lundin ↑
-
- Frankle ↑
-
- Rogers ↑
-
- Sharf ↑
-
- Creativity ↑
-
- Uncontioned positive regard ↑
-
- Blackburng & Davidson ↑
-
- Skinner ↑
-
- Radcliff Brown ↑
-
- Horton ↑
-
- Moran ↑
-
- Marx ↑
-
- Giddens ↑
-
- Alport ↑
-
- Fromm ↑
-
- James ↑
-
- Confessions ↑
-
- Confessions ↑
-
- Edwards, J. ↑
-
- Schleiermacher ↑
-
- Kierkegaard, s. ↑
-
- Galton ↑
-
- Hall ↑
-
- Leuba ↑
-
- Starbuck ↑
-
- George ↑
-
- James ↑
-
- Bert ↑
-
- Wilhelm ↑