بنابرین، افرادى که در حقیقت نظامى نبوده، یا دلایلى بر نظامى بودن آنان وجود نداشته باشد، مورد حمایت قرار مىگیرند و جنگجویان حق تعرض به آنان را ندارند؛ زیرا پیامبر گرامى صلىاللهعلیهوآلهفرمودند:
پیران، زنان، اطفال، عابران و رهبانان را که در غارها و بیغولهها زندگى مىکنند، به قتل نرسانید[۱۳]
شبیه این حدیث، از امام صادق علیهالسلام نیز نقل شده است. این دستور صریح اسلام است، البته افراط و تفریطهاى مسلمانان را که گاه در برخى جنگها گزارش شده است نباید به حساب اسلام گذاشت.
از دید فقیهان مسلمان نیز، اصل حمایت از افراد غیرنظامى به اجماع و اتفاق مورد تأکید قرار گرفته است. صاحب جواهرالکلام مىنویسد:
… کسى از فقها را سراغ ندارم که با این مسئله مخالف باشد، و علّامه حلّى در کتابهاى تذکره و منتهى بر آن ادعاى اجماع کرده… و حدیثى از امام صادق علیهالسلام در این خصوص نقل مىکند.[۱۴]
نتیجه آنکه، از دیدگاه اسلام، دشمنان به عنوان انسانهایى که قابلیت هدایت و سوق به سوى حق و حقیقت را دارند به حساب مىآیند. از سوى دیگر، در زمان جنگ، دشمنان از دو گروه متمایز تشکیل مىشوند. دستهاى نظامیان و کسانى که مستقیما و به گونه فعالى در جنگ مشارکت دارند و دسته دیگر که به هیچ وجه دخالتى در جنگ ندارند که معمولاً زنان، کودکان و مردان سالخورده را تشکیل مىدهند. اسلام براى افرادى از دسته نخست که تسلیم شده یا زخمى گردیده و یا اسیر گشتهاند، حقوق خاصى را شناخته است. از اینرو، اسلام مردانه جنگیدن را ترغیب و خیانت و شکنجه دادن و آزار روانى و بدنى نسبت به دشمن (بخصوص پس از خاتمه جنگ) را منع مىکند.
چگونگى حفاظت از افراد غیرنظامى به معناى کنترل فعالیتهاى نظامى علیه دشمن به منظور آسیب نرسیدن به افراد غیرنظامى، امرى بسیار حساس و اصولاً نیازمند یک سلسله تدابیر فنى و وسایل دفاعى و امنیتى است که در شرایط گوناگون به صورتهاى متفاوت مورد لزوم قرار مىگیرد.براى مثال، وسایلى مانند: ماسکهاى ضد گاز، پناهگاههاى قابل اطمینان، حفاظتهاى ویژه در برابر بمبارانهاى اتمى و تشعشعات ناشى از آن، آذوقه و مواد غذایى، عوامل تسکین روانى، انواع وسایل حمل و نقل و امکانات بهداشتى و درمانى و در نهایت، جمعیتهاى حقوقى براى تأمین حفاظت از افراد غیرنظامى توسط هر دولتى نسبت به اتباع خود اجتنابناپذیر است.
ظرافت و دشوارى این نوع اقدامات حفاظتى هنگامى آشکارتر مىگردد که به این نکته نیز توجه داشته باشیم که معمولاً پیشبینى شیوههاى حملات دشمن امکانپذیر نیست و براى انتخاب راههاى دفاعى هم فرصت زیادى وجود ندارد و از سوى دیگر، انتخاب نوع سلاح و کنترل مقابله به مثلها نیز به نوبه خود از مشکلات نامرئى در اقدامات مؤثر براى حفاظت افراد غیرنظامى به شمار مىآید.
به نظر چنین مىرسد که در عملیات رزمى جهادى آنقدر که اندیشه و تعقّل به کار مىآید ساز و برگ جنگى و سلاحها کارایى ندارند و کاربرد وسایل جنگى نیز باید با دقت کامل کنترل شود که اقدامى جهت مخالف اهداف جهاد انجام نگیرد. منظور از اندیشه و تعقّل تنها تدبیر و مدیریت جنگ نیست، بلکه آن عقلانیت بشردوستانه است که خشونت را با ظریفترین و عاطفىترین مسائل انسان دوستانه همراه و همسو مىگرداند و به خشونت جهت انسانى مىدهد.
این نوع مشکلات اصولى که امروزه در مورد جهاد پیش مىآید، ناشى از آن است که وسایل جنگى و سلاحهاى موجود در جهان، مبتنى بر اصول انسان دوستانه طراحى و تولید نشدهاند. انگیزه ها و هدفها در تولید انبوه سلاحهاى کشنده و مخرّب هولناک و زرادخانههاى کشورهاى صاحب تکنولوژى اتمى انباشته شده آنگونه که از سابقه تاریخى آن در جنگهاى جهانى معلوم مىگردد صرفا براى کشتار به هر نوع و تخریب به هر گونه است.[۱۵]
اصولاً دیدگاه اسلام، کاهش آثار شوم جنگها و برداشتن گام مؤثر در حذف جنگ است. علاوه بر این، یکى از اصول مهم محدود کننده جنگ، این اصل است که کسى که در جنگ مشارکت ندارد و یا حتى در جنگ حضور دارد، ولى کار مطبوعاتى و خبرنگارى انجام مىدهد، و به طور کلى، تمام کسانى که در تقویت نظامى دشمن هیچ کمکى نمىکنند، از آسیب و تعرض مصون مىباشند و حتى در مبارزه با دشمن، باید به گونهاى عمل کرد که افراد حاشیهاى و غیر مربوط به جنگ، از حمایتهاى ویژه برخوردار شوند.
در متون اسلامى به مصونیت افراد غیرنظامى تصریح شده است. حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام خطاب به معقل بن قیس که به عنوان فرمانده، مأموریت جنگى به عهده داشت، فرمود:
«اِتَّقِ اللّهَ… و لا تقاتِلنَّ اِلاّ مَن قاتَلَکَ»؛[۱۶] از خدا بترس؛ جز با کسى که با تو پیکار کند، پیکار نکن.
منظور از غیرنظامىها، افرادى مانند زنان، کودکان، پیران و… هستند که توضیح بیشتر در مورد هر یک از آنان در ادامه خواهد آمد. از اینرو، فقیهان اسلامى، اعم از شیعه و سنّى یک «قاعده فقهى» تأسیس کردهاند که بر اساس این قاعده فقهى، افراد غیرنظامى کشته نمىشوند:«لا یُقتَل غیرُ القاتلِ»؛[۱۷] غیر قاتل، کشته نمىشود.
فقیهان اهلسنّت در این باب گفتهاند: «لا یُقتَل غیرُ المُقاتِل»؛[۱۸] غیر جنگجوها، نباید کشته شوند.
همان گونه که پیشتر بیان شد، از نظر فقیهان اسلامى، اصل حمایت از افراد غیرنظامى، یک امر قطعى و خدشهناپذیر است، به گونهاى که صاحب جواهر در اینباره، ادعاى اجماع و اتفاق مىکند و مىگوید: کسى از فقیهان شیعه سراغ ندارم که با این مسئله مخالف باشد.[۱۹]
۱-۱۱-۳- حمایت از مجروحان و بیماران جنگی در سبز فایل
عصر رنسانس از مهمترین دوره ای است که به عصر روشنگری در زمینه حقوق بشر دوستانه و احترام به افراد در مخاصمات مسلحانه معروف میباشد . از مهمترین اندیشمندانی که در این زمینه فعالیتهایی را انجام داده ، می توان از جان لاک و ژان ژاک روسو و هانری دونان نام برد .
جان لاک فیلسوف انگلیسی با ارائه نظرات حقوق طبیعی به این امر اعتقاد داشت که انسان به جهت خلقت و خوی انسانی خود قدرت حاکمیت بر خود را داشته و لذا از این طریق دارای یک حقوق فطری بوده و محدوده این حقوق تا جائی است که موجب تضییع حقوق دیگران نشود .
ژان ژاک روسو نیز با کتاب قرارداد اجتماعی خود تحولی بنیادین در زمینه حقوق بشر دوستانه ایجاد نمود او میگوید «ایجاد جنگ در نتیجه روابط انسانها نبوده بلکه تضاد منافع یک دولت با دولت دیگر آن را به وجود می آورد و در این جنگها تمام سربازان به طور اتفاقی با هم دشمن شده اند . هنگامی که جنگ تمام شود آن ها هیچ دشمنی با هم ندارند . آن ها سربازانی بوده اند که برای دفاع از خود جنگیده اند اما در اصل هر دوی آن ها هموطن بوده اند و یکدیگر را دوست می داشته اند».[۲۰]