فرضیه چهارم: بین آموزش به شیوه قصه گویی بر میزان گنجینه لغات کودکان پیش دبستانی ارتباط معنادار وجود دارد.هرچه مقدار آزمون لاندای ویلکز به صفر نزدیکتر باشد نشان میدهد که میانگین ها دارای تفاوت بیشتری با یکدیگر میباشند و هرچه به ۱ نزدیکتر باشد عدم تفاوت میانگین ها را گزارش میکند. در این آزمون مقدار آزمون لاندا برابر با ۴۳/۰ گزارش شده است که با صفر دارای فاصله بسیار اندکی میباشد و سطح معناداری نیز برابر با ۰۰۰۱/۰ میباشد که از ۰۵/۰ کوچکتر است و بیانگر آن است که: میانگین ها در پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معناداری با یکدیگر دارند.
سالاری (۱۳۸۲) در پژوهشی تحت عنوان تاثیر قصهگویی بر خزانه لغات کودکان ۳ تا ۶ سال با هدف بررسی تاثیر قصهگویی بر دایره واژگانی کودکان انجام گرفته است. این تحقیق که به صورت میدانی انجام گرفته نشان میدهد قصهگویی بر خزانه لغات کودکان تاثیر دارد و در عین حال متغیر سن را نیز در این تاثیر
دخیل دانستهاست. ولی جنسیت را عامل تاثیرگذاری نمیداند. در این پژوهش ذخیره واژگانی مهم بوده و
ارزیابی شده است و نه تنها واژه های بهکارگرفته شده توسط آزمون شوندهها مهم بوده است بلکه واژه های قابل فهم نیز ملاک قرار گرفته است. عرشی(۱۳۷۹) تحقیقی تحت عنوان بررسی مقایسه واژگان ۳و ۴ و۵ ساله فارسی زبان انجام داده است در این پژوهش گفتار۶۱ کودک مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد میانگین طول گفته ها برحسب واژه افزایش سن و انجام قصه گویی و بازی آزاد افزایش مییابد و این افزایش به لحاظ آماری معنادار است. تحقیقات خارج از کشور به وسیله ستولت و همکارنش (۲۰۰۷) تحت عنوان رشد واژگان با قصه گویی ، در کودکان ۴ و ۵ ساله انجام داده است قصه گویی را یک عامل پیشبینی کننده قوی از عملکردهای زبانی در حوزه صرفی و نحوی است می توان گفت که محدودیت در خزانه واژگان اولیه میتواند منجر به محدودیت در حوزه های دیگر زبانی شود. گرین (۲۰۱۱) “قصه گویی نوعی بحث و برون ریزی افکار و اندیشه ها میباشد” از راه گفتن کلیدواژه هایی برای قصه گویی و یا تمام کردن یک قصه ناتمام دانش آموزان به کنکاش ذهنی می پرداختند و هر دانش آموز رویاها و اندیشههای خود را به صورت عملیاتی در آورده و بازخورد می گرفتند و علاوه بر آن هر دانش آموز با شنیدن داستانها وقصه های ساخته شده توسط همکلاسی های خود شیوه های تفکر بدیع و خلاقتر از تفکرخود را می آموزد به علاوه با ساخته شدن داستان و قصه و بیان آن بازخورد های راهبردی و هموار کننده مسیرتفکر از طرف پژوهشگر به آن ها داده می شد.
۳-۵- نتیجه گیری:
بچه های پیش دبستانی عاشق حرکات بیانی با دست، تغییر حالت و احساس با صورت و صداهای زمینه و جلوههای صوتی هستند. برای این که شخصیتها و حوادث را برای بچه ها زنده کنید میتوانید، از این عناصر استفاده کنید. به یاد داشته باشید که این عناصر را در یک داستان همیشه مثل هم استفاده کنید تا بچه ها آن ها را یاد بگیرندنمایش، درک مفهوم را برای کودک میسر میسازد. همینطور حالات چهره و حرکات بدن نیز به فهم داستان کمک میکند همچنین ضروری است داستان را با آهنگ ملایم برای آن ها بازگو کنند. قصه گویی هنر گوش سپردن (دقت شنیداری) را تقویت میکند و چنانچه داستانی که برای کودکان نقل می شود ارزش شنیدن داشته باشد آنان مشتاق یادگیری کلیدهایی در داستان میشوند که نمادها را برای آن ها می گشایند و معنا میکنند. کودک کاملاً با شخصیت و حوادث مستقل داستان همراه می شود و آن ها را با دیگر موقعیت های زندگی روزمرۀ خود همسان می پندارد. شنیدن قصه امکان تمرین تصویرسازی ذهنی را برای کودک فراهم میسازد. کودک با شنیدن قصه، صحنه ها، اعمال و شخصیت های آن را خلق
میکند. توانایی تجسم و خیال پـردازی مبنای تصور خلاق است و به نظر میرسد این توانایی بر رشد شناختی کودک تأثیری مثبت دارد. برخی عقیده دارند که با قصه می توان میزان درک شنیداری و رشد بیانی
کودکان افزایش داد.بنابرین از علاقه فراوان کودکان به قصه باید بیشترین بهره را در امر زیان آموزی وتقویت مهارت های زبانی تقویت تخیل وتفکروگنجینه ی لغات شنیداری آن ها کسب کرد. مربیان میتوانند گاهی از کودکان بخواهند که آن ها به قصه گویی بپردازند. در قصه گویی دو مهارت مهم زبان آموزی یعنی
گوش کردن و سخن گفتن تمرین و تقویت می شود.
۵-۵- محدودیت های تحقیق:
-
- نبود امکانات و فضای آزمایش مناسب تر برای آزمایش طرح
-
- عدم توانایی کنترل در پاسخ دهی دقیق کودکان پیش دبستانی به آزمون ها
-
- امکان کنترل برخی از متغیرها از جمله انگیزش افراد نمونه و مشکلات خانوادگی میسر نشد.
-
- ار جمله محدودیت های موجود در این پژوهش می توان به این موضوع اشاره کرد که اعضای گروه نمونه فقط شامل دختران پیش دبستانی بوده است بنابرین در تعمیم نتایج به پسران و پایه های دیگر لازم است جانب احتیاط رعایت شود.
-
- پایه تحصیلی: دانش آموزان با پایه تحصیلی یکسان یعنی مقطع پیش دبستانی شرکت کردهاند.
-
- تعمیم یافته های این پژوهش به دیگر مقاطع و دیگر شهرها باید با احتیاط صورت گیرد.