۲-۴-۸ تصویر برند[۱۴۶]
تصویر برند پدیده ساده ادراک است که تحت تأثیر فعالیتهای شرکت قرار میگیرد. تصویر برند مجموعه ادراکاتی است که در ذهن مصرفکننده وجود دارد. به بیاندیگر ادراک مصرفکننده از ویژگیهای برجسته محصول، تصویرذهنی مصرفکننده از تمام مجموعه برند است که توسط شرکت ایجاد شده است. مشتری، تصویری را از ترکیب تمام علائم ارسالی توسط نام تجاری شامل نام، علائم ظاهری، محصولات، تبلیغات، پیامها و اطلاعیههای رسمی و غیره، در ذهن خود شکل میدهد. این ادراکات را میتوان با نشانگرهای مناسب از ذهن مصرفکننده فراخواند(پایگاه اینترنتی مجله برند).
هرچند زمان زیادی است که تصویر برند به مفهوم بسیار مهمی در بازاریابی تبدیل شده اما اتفاق نظر کمی در مورد تعریف مناسبی برای آن وجود دارد. برطبق تعریف هرزگ[۱۴۷](۱۹۶۳) و نیومن[۱۴۸](۱۹۵۷) تصویر برند ادراک مصرفکننده در مورد برند است که توسط تداعیات برند موجود در حافظه او، بازتاب مییابد، است(کلر، ۱۹۹۳).
ثابت شدهاست که تصویر مثبت برند، ریسک ادراک شده مصرف کننده در مورد برند را کاهش داده و سطح رضایت و وفاداری مصرفکننده را افزایش میدهد. همچنین، برندی که تصویر مناسبی در ذهن مصرف کننده دارد، فرایند جایگاهسازی را سادهتر طیمیکند. زیرا، برندی که تصویر قوی و مثبت دارد، راحتتر در ذهن مشتری نقش میبندد. به مفهوم نگرش مشتریان نسبت به برند که برپایۀ تداعیات ذهنی آن ها نمود مییابد. به بیان دیگر تداعیات ذهنی از برند، سایر گره های اطلاعاتی مرتبط با گره یک برند در حافظه ما هستند و مفهوم برند را برای ما روشنتر میسازند(پایگاه اینترنتی مجله برند).
۲-۴-۹ تداعیهای برند[۱۴۹]
تداعیهای برند نشانه های اطلاعاتی مربوط به برند در ذهن مشتری هستند که دربردارنده مفهوم برند در ذهن مشتری میباشند. تناسب، قدرت و منحصربهفردی تداعیهای برند ابعاد مشخصکننده دانش برند هستند که نقش مهمی در تعیین پاسخ متمایز مشتری که ارزش برند را به وجود میآورد، دارند(کلر، ۱۹۹۳).
-
- Gremler et al ↑
-
- Huang & Kung ↑
-
- Marketing ↑
-
- Societal Marketing ↑
-
- Kottler & Zaltman ↑
-
- Serrat ↑
-
- Domegan ↑
-
- Diamond & Oppenheim ↑
-
- Stead et al ↑
-
- Wiebe ↑
-
- . Social Responsibility ↑
-
- . Chloiro fluorocarbons ↑
-
- . Dupont ↑
-
- . IBM ↑
-
- . Green Marketing ↑
-
- Peattie and Crane ↑
-
- Rex and Baumann ↑
-
- Lee ↑
-
- Polonsky and Rosenberger ↑
-
- Tan and Lau ↑
-
- Soonthonsmai ↑
-
- Chamorro and Banegi ↑
-
- Peattie ↑
-
- Ottman ↑
-
- Total Product ↑
-
- Repair ↑
-
- . Reconditioning ↑
-
- . Reuse ↑
-
- . Recycling ↑
-
- . Remanufactur ↑
-
- . Green Design ↑
-
- . Green Marketing Mix ↑
-
- . Product- Price- Place- Promotin ↑
-
- Word of Mouth ↑
-
- Brown ↑
-
- Buttle ↑
-
- Stokes & Lomax ↑
-
- Mangold ↑
-
- Ennew et al ↑
-
- Dye ↑
-
- Ardandt ↑
-
- Litvin ↑
-
- Litvin et al ↑
-
- . Westbrook ↑
-
- Buzz Marketing ↑
-
- Bush et al ↑
-
- Al Ries & Luora Ries ↑
-
- srinivasam ↑
-
- Silverman ↑
-
- Payne ↑
-
- Katz & Lazarsfeld ↑
-
- Hawkins & Coney ↑
-
- Lindgreen-Vanhamme ↑
-
- Tomas ↑
-
- Streisand ↑
-
- Sweeney-Soutar-Mazzarol ↑
-
- Bansel &Vover ↑
-
- Wangehein & Bayon ↑
-
- . Burson-Marsteller ↑
-
- . Stokes ↑
-
- Thomas & Tullis ↑
-
- Wirtz & Chew ↑
-
- Godes & Mayzlin ↑
-
- Soderlund ↑
-
- Gremler ↑
-
- Brown ↑
-
- Richheld & Sassir ↑
-
- Babin et al ↑
-
- Bhaedewaj ↑
-
- Ladhari ↑
-
- Kim et al ↑
-
- de Matos & Rossi ↑
-
- Jones et al ↑
-
- Swan & Oliver ↑
-
- Finn et al ↑
-
- . Konecnik Maja, Gartner William ↑
-
- . American Marketing Association ↑
-
- . Arnold ↑
-
- . Crainer ↑
-
- Watkins ↑
-
- Aaker ↑
-
- Stanton ↑
-
- Doyle ↑
-
- Kotler ↑
-
- Wood ↑
-
- Dibb ↑
-
- Bennett ↑
-
- Dibb ↑
-
- Ambler ↑
-
- Boulding ↑
-
- Martineau ↑
-
- Keller ↑
-
- Goodyear ↑
-
- Jeniffer Aaker ↑
-
- Sheth ↑
-
- Levitt ↑
-
- de Chernatony and McDonald ↑
-
- Murphy ↑
-
- Wolfe ↑
-
- Doyle ↑
-
- Brown ↑
-
- Berthon et al ↑
-
- Brand elements ↑
-
- Michell et al ↑
-
- Kohli et al ↑
-
- ۱ Brand awareness ↑
-
- Pre exposure ↑
-
- Post exposure ↑
-
- Bran recall ↑
-
- Associations ↑
-
- Branding ↑
-
- John Stuart ↑
-
- Quaker ↑
-
- Coca-Cola ↑
-
- Johnson & Johnson ↑
-
- Procter & Gamble ↑
-
- Unilever ↑
-
- Internally developed ↑
-
- Externally-acquired brands ↑
-
- Goodwill ↑
-
- Cravens et al ↑
-
- Brand equity ↑
-
- Keller & Lehmann ↑