مقدمه
تجارت الکترونیکی را خرید و فروش از طریق شبکه اینترنت تعریف میکنند(چفی[۱]،۲۰۰۳: ۲۴). ریپورت و جاورسکی نیز با توجه به نقطه آغاز و پایان مبادله، ۴ نوعِ گوناگونِ تجارت الکترونیکی که شامل مبادله شرکت با مشتری، مبادله مشتری با شرکت، مبادله شرکت با شرکت و مبادله مشتری با مشتری است را در فضای سایبری شناسایی کردهاند.(ریپورت، جاورسکی[۲]،۲۰۰۱: ۴۲)
دسترسی تعداد زیادی از مردم جهان به شبکه جهانی اینترنت و گسترش ارتباطات الکترونیک بین افراد و سازمانهای مختلف از طریق دنیای مجازی، بستری مناسب برای برقراری مراودات تجاری و اقتصادی فراهم کردهاست. تجارت الکترونیک عمده ترین دستاورد بهکارگیری فناوری ارتباطات و اطلاعات (ICT[3]) در زمینههای اقتصادی است. (وانگ[۴]،۲۰۰۵ :۲۷)
استفاده از این فناوری موجب توسعه تجارت، تسهیل ارتباطات عوامل اقتصادی، فراهم کردن امکان فعالیت برای بنگاه های کوچک و متوسط، ارتقای بهره وری، کاهش هزینه ها و صرفهجویی در زمان شده است. فناوری ارتباطات و اطلاعات امکان افزایش قابلیت رقابتپذیری بنگاه ها را فراهم ساخته و همچنین به ایجاد مشاغل جدید منجر شده است. (کوربیت و برایان[۵]، ۲۰۰۳: ۱۸)
بر اثر گسترش این فناوری حجم تجارت الکترونیک در جهان روز به روز در حال رشد است. طبق تحقیقات منتشر شده توسط مؤسسه فارستر پیشبینی میشود طی سالهای ۲۰۰۶-۲۰۰۲ حجم تجارت الکترونیک به طور متوسط سالانه بیش از ۵۸ درصد رشد کرده و از ۲۲۹۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۲ به بیش از ۱۲۸۳۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۶ بالغ شود.( کوربیت و برایان، ۲۰۰۳: ۲۵)
از طرف دیگر، به رغم گسترش روز افزون به کارگیری اینترنت در ایران، تجارت الکترونیک وخرید اینترنتی کمتر رواج یافته است و استقبال چندانی از سوی مردم ، برای خرید محصولات و خدمات به صورت اینترنتی صورت نگرفته است. شاید یکی از بزرگترین موانع استقرار تجارت الکترونیک در ایران، بی اعتمادی مردم از یک طرف و ناآشنایی مؤسسات فعال در این زمینه با ساز و کارهای اعتماد سازی باشد(فرنود، ۱۳۸۷: ۴۸). در این بررسی بر آنیم تا با بررسی عوامل مؤثر بر اعتماد مشتریان در تجارت الکترونیک و به طور خاص در فروشگاه ایران تجارت به عنوان بزرگترین فروشگاه الکترونیکی در کشور، به شناسایی این موانع پرداخته و در پایان راهکارهایی را برای فائق آمدن بر آن ها ارائه کنیم.
۱-۱ بیان مسئله
تقریبا در تمامی الگوهای تجارت الکترونیک نوین میتوان زنجیرهای را متصور شد که از تامین کننده اولیه تا مصرفکننده نهایی را در بر میگیرد. این زنجیره توسط چرخهای متشکل از سه عامل اساسی اطلاعات، مواد و پول برقرار میماند. از منظر اطلاعات میتوان برنامه، پاسخگویی، ظرفیتهای بازار و مشتریان، دانش ساخت و ارائه و از این قبیل را مورد ملاحظه قرار داد. از منظر مواد نیز میتوان به مواد اولیه، سوخت، تجهیزات واسطه، محصولات و ابزار پشتیبانی اشاره کرد. پول نیز جنبههایی چون سرمایه اولیه، اعتبارات و مبلغ مبادله را شامل میشود. آنچه تجارت الکترونیک را از دیگر روشها متمایز میکند، مداخله و نقشآفرینی آن در تمامی موارد یاد شده است. بنابرین، میتوان شرایطی را متصور شد که در آن، تجارت الکترونیک منجر به افزایش ارزش، درآمد و سود میشود. (کوته و همکاران[۶] ، ۲۰۰۵: ۸۴)
کاهش هزینه ها تنها یکی از نقشهای تجارت الکترونیک در ایجاد ارزش برای مشتریان و ذی نفعان دیگر از یک سو و افزایش درآمد و سود برای سازمان از دیگر سو است. تجارت الکترونیک با ایجاد ارزشهای جدید باعث افزایش درآمد و سود میشود. کارکردهای عمده تجارت الکترونیک در این راستا را میتوان به صورت زیر برشمرد:
* دسترسی بهتر و سریعتر به مشتریان در اقصی نقاط دنیا که علاوه بر ایجاد جذابیت برای مشتریان در بهرهبرداری به موقع از محصولات و خدمات، باعث حذف واسطهها و در نتیجه، کاهش هزینه های مربوط میشود.
* یکپارچگی اطلاعات و دنبال کردن پویای وضعیت باعث سیاستگذاری بهتر در زمینه قیمت میشود و شرایطی را فراهم میکند که سازمان بهتر بتواند از طریق انعطافپذیری در قیمت به تثبیت خود در بازار کمک کند. (چفی،۲۰۰۲: ۹۸)
* هماهنگی فیزیکی و اطلاعاتی در ارائه محصول به بازار باعث تسریع در چرخه تامین و سرمایه میشود و زمینه را برای نوآوری و تحرک بیشتر فراهم میآورد. این امر بویژه درباره محصولاتی که چرخه عمر کوتاهتری دارند، از اهمیت ویژهای برخوردار است.
* انجام فعالیتها به صورت همزمان باعث تسریع زمان و کاهش هزینه های مربوط میشود. در این میان، طراحی مناسب فرایندها از اهمیت زیادی برخوردار است.
* افزایش امکان سفارشی شدن محصولات و خدمات که در این میان، همواره سازمان میتواند با رهگیری، عملکرد مشتری خود را متناسب با نیازها و خواستههای وی تنظیم کند. از طرف دیگر، مشتری میتواند با درک نحوه ارائه محصولات و خدمات و تبادل نظر با سازمان بین هزینه و نحوه دستیابی به آن ها توازن ایجاد کند.
* استفاده بهتر از تمامی ساعات شبانهروز، بهطوریکه مشتری در هر زمان از امکان طرح درخواست خود به سازمان برای دریافت خدمات و محصولات برخوردار است.
* حجم وسیع اطلاعات ارائه شده از سوی سازمانهای عرضهکننده درباره محصولات و خدمات متنوع یک یا چندین تامین کننده باعث افزایش حق انتخاب مشتری، صرفهجویی در زمان و در نتیجه افزایش درآمد تمامی تامینکنندگان خواهد شد.
* تبادل سریع وجوه باعث گردش سریعتر پول و در نتیجه افزایش شانس سازمان برای استفاده از فرصتهای کسب درآمد خواهد شد. (گرابنر[۷] ، ۲۰۰۲: ۵۵)
با وجود تمامی موارد یاد شده در بالا، انطباق نظام تجارت الکترونیک یک سازمان با کارکردهای آن بسیار تعیینکننده است. طراحی الگوی مورد استفاده برای هر سازمان باید بر اساس نیازها، ویژگیها و اهداف و نیز شناخت صنعت و محیط فعالیت آن باشد. نوع فن آوریها و ابزارهای مورد استفاده در سازمان از دیگر موارد قابل ملاحظه است. در جوامعی که بسترهای فیزیکی و فرهنگی مناسب وجود ندارد، میتوان از تجارت الکترونیک بین سازمانهای تجاری یا مشتریان صنعتی شروع کرد و کمکم آن را در سطح مشتریان توسعه داد. (استانفورد و کید[۸] ، ۲۰۰۰: ۶۷).
۱-۲ اهمیت و ارزش تحقیق